Tuesday, March 4, 2008

.kawan.

----------------
Now playing: Sheila On 7 Feat Tasya - Jangan Takut Gelap
via FoxyTunes ----------------


salam.

masa mula-mula nk tulis..terpikir gak,tajuk ni cm buhsan.even the word itself is plain boring and v. typical.letakla sahabat ke...teman akrab ke...rakan baik ku ke...tapi i insist nk letak juga .kawan.
ada apa dengan kawan ni?

meh saya nk cerita.pernahkan kamu rasa bahagia sebab ada kawan?pernahkan kamu-kamu menangis sebab terharu atau sedih kerana kawan?pernahkan kamu dan kamu betol2 nak peluk kawan kamu kerana rindu atau lama tak jumpa?hurmm...mungkin ini semua saya katakan kerana saya perempuan.emotional kata org laki.hahaha....maybe the situation is a bit different untuk lelaki bcos they seldom show their emotion towards a friend.

ok..berbalik tentang kawan.i've been thru all of the above.sometimes in friendship,there is up n downyer.hari ini,kamu rasa dia lah kamu kamu dunia akhirat...the bf.tahu apa?the best friend.better one,the bff which stands for best friend forever.nak lebih lagi?the bffffff.best friend forever and ever and ever.....tapi the next day maybe things will change.u fight about something and boom!no more best friend.i hate u..u hate me..but if dia btol2 kawan kamu...atau pun kamu btol2 rasa persahabatn tu ikhlas,kamu akn cari penyelesaiannya.maafkan dia.bagi peluang kepada dia.actually peluang tu untuk kamu juga.mesti lebih manis fship tu bukan?at least next time,kedua-dua kamu lebih menjaga percakapan dan batas-batas dalam persahabatan.

bila saya boleh luahkan apa sahaja yang saya rasa,be it sedih,gembira,apa hal je lah dengan seseorangan....saya rasa gembira,lega sbb at least ada org sudi mendengar..happy bila dia gelak-gelak bersama saya dan terharu bila dia menangis bersama-sama saya bila saya sedih.dan saya juga akn cuba sebaik mungkin memberi diri saya untuk dia.the principle is easy.give and take.she listen to you and u listen to her.maybe at times...i'm being selfish.or the other one is being selfish.but there must be rooms for improvement.be open-minded.talk to each other about what went wrong.that is what i've learnt from my past experiences.u realised ur mistake and u improvise.mungkin org kata friends,they come and go.but i least i keep the good ones with me.saya dah rasa pahitnya hilang kawan baik.tapi bila dia kembali,saya tahu saya tak kehilangan sebenarnya..dia ada,cuma saya tak nampak dia berdiri bersama2 saya dimana2.saya juga ada kawan,kawan smp ke syurga saya pgl.sbb dia juga msih berdiri utuh untuk saya.w'pun macam-macam dtg menduga,saya tahu dia ada.bila saya pass exam saya,saya tahu dengan siapa saya nak kongsi kelegaan dan kegembiraan itu.bila saya rasa saya tak berdaya untuk menghadapi hari-hari mendatang..saya tahu dari mana saya akn dapat semangat saya kembali klau bukan dr kawan-kawan saya.it's easier to share sumthing with the ones yg tahu and faham akn saya,keadaan diri dan hidup saya.and i called them my friends.bukankah org kata antara benda plg manis dalam dunia ni adalah cinta?saya tak nafikan tetapi jikalau kamu ada tekanan dalam percintaan,apa lagi yg tinggal?the safest relationship in the world is friendship,i think.lupakan keluarga seketika kerana saya tak mahu membandingkan pertalian darah di sini.it's about how we trust strangers and include them in our own personal life.seorang kawan saya ada berkata,"how do we cherish our friends?by including them in our dreams!"and there's a saying by Imam Ghazali,"sahabat yang baik adalah sahabat yang selalu mengingati sahabat-sahabatnya di dalam doanya".

sebenarnya entry ni dibuat setelah sesi luahan perasaan dengan kawan saya.di tgh2 perbualan kami sedar...what would we do without each other..tentunya hidup lebih rugi sedikit tanpa kawan.hidup di perantauan mcm saya juga amat memerlukan kawan-kawan di sisi.housemates,coursemates,really meant a lot to me.imagine waktu keluar makan bersama-sama...travelling together,bincang soalan apa nk keluar in exam...itu semua adalah benda-benda kecil tetapi bernilai untuk saya,even buat saya tersenyum bila fikir-fikir balik.

in conclusion,sahabat bagi saya adalah anugerah tuhan yang plg bernilai buat saya.ini mcm ayat dlm novel kan?haha...tapi i dunno how to put in words as to appreaciate my friends.so selagi boleh....saya mahu kalian bersama2 saya smp mati and klau diizinkan tuhan,sampai ke syurga.

1 comment:

Aku Ramarama said...

tanpa kawan siapalah kita..Arwah bapak pernah pesan. "berkawanlah, dan carilah ilmu daripada mereka". Dengan berkawan kita dapat kenal erti sebuah kehidupan.

Salam kawan.. :)